Interview: Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week zonder Vlees

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

In het buitenland bestaat het al, in Nederland nog niet terwijl hier heel veel flexitariërs zijn en mensen die minder vlees willen eten. Daarom neemt Isabel Boerdam het initiatief voor de Nationale week zonder vlees. Als ’hippe vegetariër’ wil ze iedereen kennis laten maken met verrassend lekker eten zonder vlees, van ontbijt tot avondeten. Zodat iedereen ontdekt dat vegetarisch eten niet saai, smakeloos of ingewikkeld is.

Begin jouw week zonder vlees met dit recept

Hoe kwam je tot dit initiatief?

In België is al 6x de campagne 40 Dagen zonder vlees gehouden, en heel succesvol. Ook in Engeland is Meat Free Monday behoorlijk breed geïntegreerd. In Nederland is veel bewustzijn en zijn verschillende acties voor minder vlees gehouden, maar er was nog niet één krachtig initiatief. Ik wil een stevige beweging neerzetten die echt impact heeft. Door De hippe vegetariër zit ik helemaal in dit onderwerp en met mijn communicatie en PR-achtergrond heb ik de campagne zelf kunnen uitdenken. Samen met mijn co-piloot Linda en de hulp van inmiddels 14 studenten zetten we de Nationale week zonder vlees op.

In die 7 dagen wil ik zoveeI mogelijk mensen verrassen met lekker en voedzaam eten zonder vlees en ze praktisch helpen om veel meer te gaan ontdekken.

Wat is je aanpak?

Ik geloof in een laagdrempelige aanpak. In die 7 dagen wil ik zoveeI mogelijk mensen verrassen met lekker en voedzaam eten zonder vlees en ze praktisch helpen om veel meer te gaan ontdekken. Elke deelnemer ontvangt gratis het Week zonder vlees-magazine met 7 vegetarische dagmenu’s als inspirerende kickstart. Het zijn menu’s van makkelijk tot uitdagend, van foodbloggers, chefs, moeders, topsporters, kortom een zo breed mogelijk aanbod van toegankelijke recepten voor ontbijt, lunch en avondeten.

Daarnaast komt er een vegetarische restaurantweek om ook uit eten te genieten van vegetarisch eten en vragen we scholen om aandacht te besteden aan dit onderwerp. En ik heb verschillende bedrijven bereid gevonden ook mee te doen, van benzinestations tot supermarkten en van bedrijfs- en universiteitskantines tot restaurants. Zo wordt die week nog breder ondersteund en ontdekken deelnemers 360 graden om zich heen nieuwe mogelijkheden en oplossingen voor een dag minder vlees en vis.

Wie wil je bereiken?

Mijn doelgroep is heel groot, 67% van de Nederlanders kan als flexitariër worden beschouwd, dus die eten al een dag in de week geen vlees. Daarnaast willen heel veel mensen vlees minderen, maar weten niet goed hoe. Die grote groep wil ik graag helpen. Deze campagne heb ik opgezet consument en ik verwacht dat dat beter aanslaat dan wanneer dit vanuit de overheid zou komen. Als ik het kan, kunnen jullie het ook, de beweging begint bij jezelf. Ik verwacht geen grote ommezwaai, maar houd een pleidooi voor lekker en leuk vegetarisch eten.

Je bespaart met 1 week geen vlees eten 7 maanden douchewater, 111 kilometer en 1 blije kip. Waarom toon je zulke vergelijkingen?

Zo maak ik concreet welke impact het heeft. Het gaat natuurlijk over een totaalpakket; over beter voor jezelf en anderen, je omgeving en het milieu zorgen. De verschillen zijn echt immens, dus waarom zou je het niet doen? Op de website gaat tijdens de Nationale week zonder vlees een teller meelopen die bijhoudt wat we met z’n allen besparen. Dat werkt heel stimulerend, vrijwel iedereen zal versteld staan. Ik denk dat weinig mensen weten dat vlees minderen zo’n groot verschil maakt.

De vleesindustrie veranderen is moeilijk, maar het gedrag van consumenten beïnvloeden lukt hoop ik wel

In 1950 aten we 17 kilo vlees per persoon, in 2015 al 39 kilo, dat is dus ruim verdubbeld. 

Ja, schokkend en zo onnodig ook, want koken met alternatieve producten is zo verrassend. Veel mensen hebben geen idee hoe geweldig de groentekeuken kan smaken! Met het opstarten van deze nationale beweging hoop ik op een breder inzicht. Mensen kennen de achterliggende feiten en verhalen en oplossingen niet genoeg. Mijn verwachting is dat vanaf 2020-2025 vlees steeds exclusiever zal worden. De vleesindustrie veranderen is moeilijk, maar het gedrag van consumenten beïnvloeden lukt hoop ik wel, daar is nu de snelste winst te behalen.

Gelukkig zijn er steeds meer positieve ontwikkelingen, bijvoorbeeld slagers die burgers maken van 50% vlees en 50% groenten die net zo lekker zijn. En de enorme uitbreiding van het vegetarische en veganistische assortiment in de supermarkt. Een goed signaal vind ik dat al ruim 40 partners uit de food en non-food industrie zich hebben aangesloten om de Nationale week zonder vlees te steunen. Er gaat nu echt wat gebeuren…

Wie de rijke groentekeuken ontdekt, komt er vanzelf achter dat je helemaal niet elke dag vlees nodig hebt.

En wat als die week voorbij is?

Via de nieuwsbrief blijft het gesprek gaande met de deelnemers. Ook het Week zonder vlees-magazine is een inspiratiebron voor later. Iedereen die meedoet, helpen we met tips en suggesties om een dag minder vlees tot de nieuwe standaard te maken. Ik hoop ook dat mensen elkaar gaan helpen. Wie de rijke groentekeuken ontdekt, komt er vanzelf achter dat je helemaal niet elke dag vlees nodig hebt. Hiermee doe je jezelf en anderen groot plezier, nu en in de toekomst.

Dus doe mee! 

Schrijf je in voor de Nationale week Zonder Vlees via weekzondervlees.nl en ontvang gratis het magazine.

TEKST LAURA VAN HEUSDEN

IsabelBoerdam-deliciousmagazine