eat the rainbow: zo belangrijk is kleur voor je gezondheid

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Yes, we eten steeds plantaardiger en scheppen met liefde nog wat extra groente op. Maar daarbij vergeten we vaak voor meer kleur op ons bord te kiezen. Terwijl juist die verschillende kleuren goud voor onze gezondheid zijn!

Kleur in je keuken

Dat de kleur van groente belangrijk is, heeft te maken met fytonutriënten. Dat zijn unieke voedingsstoffen die alleen in eetbare planten, groente en fruit zitten. Er zijn maar liefst 25.000 soorten en een aantal groepen daarvan is heel belangrijk. Bekende groepen zijn chlorofyl, curcumine, carotenoïden en flavonoïden.

Elke kleur heeft zijn eigen unieke fytonutriënt met unieke functie – en dat is precies de reden waarom je het beste álle kleuren van de regenboog kunt eten. Deze unieke voedingsstoffen beschermen ons tegen allerlei invloeden van buitenaf. Fytonutriënten versterken namelijk het immuunsysteem van een plant en zouden ook óns immuunsysteem beschermen tegen (chronische) ziekten. Zie ze dus als een waanzinnig cadeau van de natuur.

Medicijnkast van de natuur

Het is moeilijk om via algemeen onderzoek het effect van elke afzonderlijke fytonutriënt aan te tonen. Maar alle internationale wetenschappelijke studies naar fytonutriënten als geheel laten onomstotelijk zien dat mensen er veel gezonder van worden, nog los van het feit dat groente en fruit ook nog vol vitaminen en mineralen zitten. Hoe meer diverse fytonutriënten je binnenkrijgt, hoe beter. Het is de medicijnkast van de natuur: elk stofje is ergens goed voor en beschermt ons tegen schadelijke giftige invloeden uit de omgeving. Ze versterken en ontgiften ons lichaam.

Meer groente & fruit

De meeste Nederlanders eten te weinig groente en fruit en dan vooral te weinig verschillende kleuren. Op de lange duur ontstaat hierdoor een fytonutriëntengat, een gebrek aan al deze diverse voedingstoffen.
De oplossing is simpel: ga naar de boerenmarkt, boerderij of supermarkt voor een tas vol kleurrijke groente uit het seizoen. Een makkelijke manier om daadwerkelijk te zorgen voor meer kleur op je bord, is door het te verdelen over
de dag. Bij het ontbijt in een lekkere shake of in de pap, bij de lunch in een salade of soep en als belangrijkste deel van het diner. En tussendoor als lekkere knapperige snack met een dip. Ook soep en salade zijn natuurlijk perfect om vol groente te stoppen.

Dit doet de kleur rood voor je lichaam

Vol lycopeen (vitamine A) en anthocyanidines, die tegen kanker en hart- en longziekten zouden werken. Een boost voor je immuunsysteem en goed voor je hersenen en huid. Ontstekingsremmend en een anti-oxidant vol vitamine B9, C en K1.

Aardbei, cranberry, framboos, tomaat, kers, appel, biet, watermeloen, rode druif, rode peper, rode ui, granaat­appel, tomatensaus, tomatenpasta, grapefruit, biet.

Oranje & gele kleur

Vol bètacaroteen en curcuminoïden, goed voor ogen en huid. Ontstekingsremmend door zeaxanthine en luteïne. Bèta-kryptoxanthine is goed voor de onderlinge communicatie tussen de cellen, goed voor de hersenen en helpt tegen hartziekten. Vol vezels, mineralen, vitamine A, C en B9 en werkt als antioxidant.

Wortel, zoete aardappel, gele paprika, sinaasappel, banaan, ananas, mandarijn, mango, abrikoos, perzik, (fles)pompoen, cantaloupe, maïs, verse kurkuma, citroen.

Groen

Donkergroen: extra ontgiftend (vooral de koolachtigen) en dus goed voor je lever, je hersenen en hart door chlorofyl en de isoflavonen en carotenoïden. Bron van vezels, mineralen, vitamine A en K1, antioxidanten, ontstekingsremmend en zou helpen in de strijd tegen kanker.

Spinazie, avocado, asperge, artisjok, broccoli, alfalfa, alle koolsoorten, kiwi, snijbiet, groene kruiden, groene paprika, limoen, courgette, edamame, tuinbonen, doperwten.

Blauw & paars

Vol antioxidanten die zorgen voor celvernieuwing, goed voor het hart en brein, vermindert risico op kanker en diabetes. Vol vezels, mineralen en vitamine B6, C en K1.

Blauwe bes, zwarte bes, braam, vlierbes, blauwe druif, rozijn, aubergine, pruim, vijg, lavendel, rode kool.

Wit & de kleur bruin

De uienfamilie is goed voor het hart en bevat allicine, dat ook tegen tumoren zou werken. Ontstekingsremmend en vol antioxidanten en flavonoïden. Bron van vezels, mineralen, vitamine B6 en K1.

Knoflook, bloemkool, prei, pastinaak, kikkererwten, daikon en paddenstoelen.

TEKST MERIJN TOL. FOTOGRAFIE JEROEN VAN DER SPEK. STYLING CYN FERDINANDUS. FOODSTYLING VICTOR DE LAUNEY. (geredigeerd door de online redactie)