delicious. kookboekentip: De Supermarkt Survivalgids van Teun van de Keuken

delicious. kookboekentip: De Supermarkt Survivalgids van Teun van de Keuken

Net als journalist en programmamaker (o.a. Keuringsdienst van Waarde) Teun van de Keuken kopen wij liever ons vlees bij de slager, groenten bij de groenteman, kaas bij de kaasboer en vis bij de viswinkel. Maar het is nu eenmaal zo dat je er gewoon niet aan ontkomt om geregeld een bezoek aan de supermarkt te brengen.

Omdat je een ingrediënt vergeten bent en het na zessen is, omdat je geen tijd hebt om de winkels langs te gaan, en omdat ze veel producten in huis hebben die je niet snel bij de speciaalzaakjes vindt. Een aanrader voor wie zich ook af en toe een dolende voelt in de supermarkt en vaak met de verkeerde producten thuiskomt, is Teuns boek De supermarkt survivalgids.

     

dolende
Volgens Teun is de ‘supermarkt een fascinerende plek. Een verleidingswinkel waar we tot in het diepste van ons onderbewustzijn worden bespeeld om ons tot kopen aan te zetten.’ Hoe ze dat doen, hoe we ons daartegen kunnen wapenen en hoe we van ons supermarktbezoek een success kunnen maken, legt Teun ons haarfijn uit in zijn spiksplinternieuwe boek De supermarkt survivalgids.

langs de schappen
Teun is de best denkbare reisleider voor de supermarkt. Zijn kennis over de voedselindustrie is enorm en van die insider tips kunnen wij nu profiteren. Hij voert ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden op de afdelingen en vertelt waar we de grootste gevaren kunnen verwachten. Hij prikt door marketingtaal op de verpakkingen heen zodat we nooit meer met onzinproducten thuiskomen, leert ons etiketten lezen en geeft ons in klare taal tips en trics hoe we de juiste keuzes kunnen maken.

lach en een traan
Teuns rondgang in de supermarkt leidt tot (h)eerlijke, soms hilarische verslagen, zoals dit van het telefoontje dat hij voert met de fabrikant van Slurpfruit:

‘Ik moet Slurpfruit kopen omdat ik dan geen bananenschil overhoud, maar waar laat ik de verpakking dan?’
‘Ik begrijp de vraag… Op dezelfde plek inderdaad…’

‘Dezelfde plek?’
‘Ja, de vuilnisbak.’

‘Dus dat argument vervalt?
‘Het is een argumentje met een knipoog, inderdaad.’

‘U heeft drie smaken, waarom heeft u geen appel?’
‘Wij hebben geleerd dat de consumenten die deze producten gebruiken, voornamelijk dit soort fruit eten.’

‘In Banaan zit 65 procent appel, in Aardbeien en in Mandarijn 59,6 procent appel. Dus eigenlijk heeft u al appelsmaak.’
‘Er zit zeker appel in, we gebruiken appelmoes als basis.’

‘Er zit meer dan de helft appel in.’
‘Dat klopt.’

‘Zou u dan niet beter op de verpakking “Appel-Banaan” en “Appel-Aardbei” kunnen zetten?’
‘Als het product het meeste naar banaan smaakt, dan communiceren wij banaan.’

‘U noemt slurpen oké, maar de Consumentenbond vindt het lang niet zo gezond als echt fruit.’
‘Zeggen ze dat?’

‘Ja.’
‘Een vers appeltje is uiteraard altijd anders dan een knijpfruitje.’

‘Gezonder?’
‘Eh… Dat zou ik moeten laten uitzoeken.’

Teun van de Keuken De Supermarkt survivalgids, ISBN 978 90 290 9247 0, €20,00.

TEKST MARION DE BOER