geeft kefir je superkrachten? Alles over het drankje

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kefir is allang geen onbekend product meer. Misschien heb je de gefermenteerde drank al eens in de koeling zien staan in de supermarkt, of heb je er zelfs al van geproefd! In dat geval frissen we je geheugen rond deze tintelende superdrank even op. Ben je nieuw in de wereld van kefir? Ook dan vertellen we je er alles over!

Wat is fermentatie?

Laten we beginnen bij het begin: fermentatie. Misschien eet je weleens een broodje of hamburger met kimchi of gefermenteerde boter (bijv. smen in de Marokkaanse keuken) of zelfgemaakte friszure pickles. Of koop je wel eens zuurkool, tempé (gefermenteerde tofu) of kefir (gefermenteerde melkdrank) bij de supermarkt, of drink je kombucha (gefermenteerde thee).

Deze producten, gegist onder invloed van bacteriën, lijken iets nieuws maar zijn in feite zo oud als de mensheid. Deze eeuwenoude, traditioneel gefermenteerde gerechten zijn goed voor ons, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek naar werking van de micro-organismen in ons lijf, want ze dragen actief bij aan onze gezondheid.

Eet jij genoeg bacteriën?

Bacteriën worden vaak gezien als ziektekiemen, maar er zijn ook veel goede bacteriën. Zonder die betere bacteriën kunnen we niet leven. Voor elke lichaamscel huisvest ons lijf ook tien bacteriën, merendeels in onze darmen – zo’n 1,5 kg per persoon!

Inmiddels is bekend dat deze bacteriën een sleutelrol spelen in ons immuunsysteem en ons bescherming geven tegen ontstekingen en ziekten. De bacteriën in onze darmen kunnen zelfs van invloed zijn op onze gedachten: ze produceren hormonen die onze stemmingen en ook onze zenuwbanen beïnvloeden. Het recentste nieuws is dat bacteriën ons ook slank houden: verstoringen in het evenwicht van de darmflora kan tot gewichtstoename leiden.

Wist je dat… 

  • je lijf 10x zoveel bacteriële cellen als eigen cellen heeft; de meeste bacteriën zitten in je darmen. Ze beïnvloeden het immuunsysteem, onze stemmingen, zenuwen en ook ons gewicht.
  • bij traditionele fermentatie gebruik wordt gemaakt van natuurlijke gistculturen, die zetmeel en suiker afbreken, melkzuur afgeven, vitaminen en mineralen conserveren en probiotica vormen.
  • fermenten als zuurdesem voedingsmiddelen een grotere voedingswaarde kunnen geven, lichter verteerbaar maken en de opname van voedingsstoffen verbeteren.

Goed voor je darmen zorgen – en daarmee je darmflora – doe je gevarieerd te eten en veel gefermenteerde producten in je menu op te nemen. En dat is waarom we zo blij worden van kefir!

Ook leuk: bij de delicious. academy leer je eenvoudig zelf een desemstarter + desembrood maken. Dat wil je toch meteen?

Wat is kefir?

Kefir vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in de Kaukasus en is probiotica op zijn best! Het is net als karnemelk en yoghurt een gefermenteerde drank. In de drank huist een levendige mix aan bacteriën, probiotica en schimmels. Bij fermentatie zetten bacteriën en gisten (probiotica) suikers om in zuren, alcohol en (koolzuur)gas. 

Om kefir te maken, heb je kefirkorrels nodig. Als je die mengt met volle melk, treedt het fermentatieproces op en wordt de melk omgezet in een fris-zuur, sprankelend drankje met een héél klein beetje alcohol. 

Hoe langer je dit melkmengsel laat fermenteren, hoe meer bubbels, hoe zuurder de drank en hoe hoger het alcoholpercentage.

Lees verder: de ins & outs van fermenteren!

Is kefir gezond?

De gezondheidsvoordelen van kefir zijn eindeloos. Het bevat levende bacteriën die bijdragen aan een gezonde darmflora. Daarnaast zit het boordevol vitaminen en is het rijk aan jodium, ijzer en calcium. Het zou zelfs bloeddrukverlagend en ontgiftend werken. Kortom: het proberen waard! 

Wees je wel bewust van het feit dat kefir uit de supermarkt niet altijd the real deal is. Dat zocht de Keuringsdienst van Waarde voor je uit. Soms is de inhoud van een verpakking die claimt kefir te bevatten, niet meer dan een aangezuurd melkproduct zonder gist.

Zelf kefir maken 

Om zelf kefir te maken heb je kefirkorrels nodig (online te koop) en melk. Schep zo’n 40 g kefirkorrels in een grote weckpot en schenk er 1 liter melk over. Roer goed door en sluit de pot af. Laat 24-48 uur op kamertemperatuur staan. Zeef daarna de korrels met een zeef uit de melk en voilà! Er is ook kefirpoeder dat je eenmalig gebruikt, daar zitten minder soorten bacteriën en gisten in. 

BEELD: UNSPLASH, ISTOCK.

kefir