The Menu begint als een Hollywood-esk bezoek aan een prestigieus restaurant op een eiland, een soort kruising tussen Vuurtoreneiland en NOMA, maar verandert al snel in culinaire horror. En ja, dat genre is voor ons ook even wennen.
Bij een culinaire film zit je niet zo vaak in je stoel geklemd met natte oksels om je af te vragen: ‘komt het eigenlijk wel goed’? Vaak is het een bekend scenario. Verloren persoon vindt roeping in de keuken, of twee vijandige koks worden verliefd op elkaar. Er is het familiedrama waarin eten de lijm blijkt te zijn, maar ook de ambitieuze kok die soelaas vindt in drank en drugs en er dankzij het restaurantteam bovenop komt. Maar The Menu loopt anders.
Pretentieuze restauranttypetjes
Een goed uitziend koppel heeft een tafel gereserveerd in een zeer exclusief, en aan de gasten te zien prijzig, restaurant dat alleen per boot bereikbaar is. Nog voordat het eilandrestaurant Hawtorn is bereikt ontvouwen de personages zich als de ‘foodies’ die je liever niet in je restaurant uitnodigt.
‘Smoking kills the palate’, zegt Tyler (Nicholas Hoult) snibbig tegen zijn roodharige vriendin Margot, die we herkennen als de Queen’s Gambit-actrice Anya Taylor-Joy. Ze kijkt verontwaardigd, maar gehoorzaamd en maakt haar sigaret uit. Zodra de eerste amuse wordt geserveerd zijn we getuigen van Tylers eerste, en toch wel vrij orgastische gewaarwording: ‘I want to live inside this thing.’
Tyler blijkt geobsedeerd door Chef Slowik (Ralph Fiennes) en etaleert zijn culinaire kennis als een hondje met markeringsgedrag. Ten kosten van zijn tafelgenoot Margot. En zo ontvouwt het eerste restauranttypetje aan de kijker: de culinaire betweter en superfan.
Daarna volgen de gedateerde filmster, het mokkende koppel dat elkaar niks meer te vertellen heeft, de gevestigde recensent, en de brullende vriendengroep die het restaurant ziet als een verlenging van het kantoor. Hoewel de types worden uitvergroot is het tenenkrommend realistisch en kennen we deze mensen. Misschien zijn we ze bij vlagen zelf wel.
The Menu meet zich met restaurants uit de locavore movement
Alle ingrediënten van The Menu komen rechtstreeks van het eiland – met zijn eigen ecosysteem – en worden verbouwd door de chef en zijn team. Een alles-lokaal-ideologie die we kennen van restaurants als de Kas in Amsterdam, Stone Barns van de Amerikaanse chef Dan Barber, evenals NOMA van René Redzepi of (het mislukte) Willow Inn’s van chef Blaine Wetzel.
Hawthorn, het restaurant in de film, doet daar nog een schepje bovenop. Het is zo hyperconceptueel dat er geen brood geserveerd mag worden. Kom je hier eten, oppert de chef, dan eet je niet, maar dan proef je. ‘Do not eat, TASTE!’. Na de eerste gang begint onze eetlust, of excuus, proeflust echter snel af te nemen…
The Menu is een spannende culi-thriller slash horror, waarin het verlangen om het allerbeste te ervaren een wending neemt. De film is vanaf donderdag 24 november 2022 in de bioscoop te zien.