Trend: dit zijn dé zomerdrankjes van 2018

Trend: dit zijn dé zomerdrankjes van 2018

Van een koffiecocktail tot Afrikaanse honingwijn en van alcoholvrije gin-tonic tot ‘canned beer’: dit zijn de drankjes die we deze zomer massaal op het terras bestellen.

Natuurlijk, een glas rosé is altijd goed, maar voor wie zin heeft in een verrassend drankje: hierbij inspiratie voor je volgende terrasbezoek. En: zelf maken kan natuurlijk ook!

Nog zo’n ijskoude favoriet voor in de zomer: wijnslushie.

NOLO (no of low alcohol)
Dé grote dranktrend dit jaar is cocktails en andere drankjes zonder, of met weinig, alcohol. Een alcoholvrije gin-tonic bestellen op het terras? Daar kijkt niemand meer van op. Bijzonder is een gloednieuwe categorie: de alcoholvrije spirits. Gemaakt, zoals een spirit, op basis van botanicals, maar zonder alcohol.

Drankje van ver
Een Kölsch drinken in New York of een biertje uit de Bronx bestellen in Parijs: niemand kijkt er meer van op of om. Goed voor het milieu is deze ontwikkeling níet, maar gelukkig zien we ook een andere trend: dat de populairste drankjes weer lokaal geproduceerd worden.

Invloeden uit Afrika
We gaan steeds vaker op vakantie naar Afrika en nemen de drankjes met liefde mee naar huis. Van hibiscussap tot baobapvruchtensap (boeya) en van honingwijn tot palmwijn: we waarderen de verrassende smaken van dit continent steeds beter.

Hibiscus-thee
Nog zo’n Afrikaanse drankje: hibiscus-thee. De thee smaakt ietwat zuur, en wordt daarom oorspronkelijk gedronken met honing en citrusvruchten. Hibiscus zou positieve eigenschappen hebben; het kruid zou kalmeren en een te hoge bloeddruk tegengaan. Hibiscus-thee is zowel warm als koud heerlijk!

hibiscus-thee-delicious

Lekker én verantwoord

Natuurlijk, dat ijskoude drankje moet vooral lékker zijn. Maar: we gaan ook steeds vaker voor een verantwoorde optie. Zowel wat betreft milieuaspecten als onze gezondheid. We willen verrast worden door nieuwe smaken uit verre landen, maar vinden duurzaamheid ook belangrijk. Een cocktail op het terras moet kunnen, maar we wisselen ‘m af met een (net zo lekkere) alcoholvrije variant. Klinkt als: balans!

Cold Brew koffie
Nederland, koffieland. We zijn nog steeds dol op cappuccino’s, maar steeds vaker bestellen we in ons favoriete café een ‘cold brew’ koffie. Cold brew is een manier van koffiezetten waarbij je gemalen koffie vermengd met koud water of water op kamertemperatuur. Vervolgens laat je het een halve tot hele dag in de koelkast trekken. Daarna wordt het mengsel gefilterd. En nee, cold brew is géén ijskoffie! Daar wordt namelijk warme koffie voor gebruikt. Lekker als je wél zin hebt in je dagelijkse cafeïneshot, maar gewone koffie te warm is.

coldbrew-trend-zomerdrankjes-delicious

Canned beer
Waar blikjes bier vroeger nog werden geassocieerd met bouwvakkers en studenten, komen er nu steeds meer premiumbiertjes op de markt die in een bijzonder blikje zijn verpakt, voorzien van de meest mooie designs. Deze wordt ook gerust in de betere horeca geserveerd. Zonder glas, want bier uit een koel blikje smaakt heerlijk. Ook wijnen en andere dranken kiezen steeds vaker voor het hippe blik.

Gin-tonic
Het blijft een grote favoriet hier op de redactie: zo’n heerlijke gin-tonic. De hype leek misschien over, maar niets is minder waar. Er is bijna geen menukaart waar het drankje op ontbreekt. We kiezen steeds vaker voor een specifiek merk gin én tonic. Dol op premium gin- en tonicmerken? Daar betaal je ook meer voor; de verschillen in prijs bij gin-tonics wordt groter.

Dag plastic waterflesje
Overal waar je komt een flesje water kopen kan écht niet meer. We nemen (gelukkig) steeds vaker zelf een fles mee; liefst een beetje een knap exemplaar, gemaakt van een duurzaam materiaal. Wij zijn helemaal voor.

Bron: HBMEO.com. Beeld: iStock.