‘eten is het belangrijkste van de wereld!’

‘eten is het belangrijkste van de wereld!’

Nog aan het nagenieten van het Food Film Festival? Of kijk je alweer uit naar volgend jaar? 1 ding is zeker: het Food Film Festival komt terug deze zomer. Het festival maakt een uitstapje naar de tentoonstelling De Etende Mens in het Designhuis in Eindhoven.

Tijdens deze tentoonstelling – die volgens curator Marije Vogelzang geen betere titel had kunnen hebben: ‘Het gaat ook echt over de etende mens’ – presenteert het Food Film Festival een activiteitenprogramma waar je je foodie-vingers bij aflikt. Maar ook de tentoonstelling zelf is absoluut de moeite waard. delicious. belde Marije en vroeg haar alles over De Etende Mens.

Waarom deze tentoonstelling? En waarom eten combineren met design?

‘Eten is het allerbelangrijkste in de wereld natuurlijk, haha. Gek genoeg hebben veel ontwerpers dat nog niet ontdekt en zie je pas de laatste tijd meer van dit soort werk. Tijdens De Etende Mens heb ik de mooiste projecten verzameld. Zo zie je er urban farming, een project met kweekvlees, sociale installaties en ook écht fooddesign zoals dat in de levensmiddelenindustrie wordt ingezet. Want het proces voorafgaand aan de lancering van een nieuw product in de supermarkt is minstens zo interessant als dat van een echt eetontwerp als kunstvorm.’

Op welk werk ben je echt trots tijdens De Etende Mens?

‘Trots…ik vind eigenlijk alles wel mooi. Het zijn ook bijna 50 deelnemers, dus kiezen is moeilijk. Maar als ik er dan toch eentje moet noemen is dat een vrij revolutionair ding. Het is een soort glazen kom waardoor je voedsel kan inademen i.p.v. te eten. De eerste keer dat je dat meemaakt denk je echt ‘Huh?’, maar het is echt gaaf. Zo kunnen mensen die in de toekomst bijvoorbeeld sondevoeding moeten eten – en dus geen smaak en geur meer waarnemen – toch genieten van lekker eten. Heel bijzonder!’

Er is ook een groentenweeshuis. Hoe werkt dat?

‘Het groentenweeshuis is een plek waar afgedankte groenten een onderkomen vinden. Want kromme komkommers, aan elkaar gegroeide champignons en misvormde tomaten worden niet verkocht en dus vernietigd. Raar. Terwijl veel mensen het juist heel aandoenlijk vinden en deze groenten graag willen eten. In het weeshuis kun je niet alleen zelf je misvormde groenten meenemen, maar ook groenten adopteren. Wie weet komt er door dit groentenweeshuis nog eens naar boven waarom producenten hun misvormde groenten niet willen verkopen. Consumenten willen ze volgens mij wel.’

Hoe heb je de ontwerpers gekozen die hun werk exposeren?

‘Die heb ik gevonden tijdens research of ik ben ze in de afgelopen 12 jaar dat ik eetontwerper ben, tegengekomen. Het zijn overigens niet alleen maar ontwerpers. Dat vond ik belangrijk. Er zijn bijvoorbeeld ook studenten van de TU Delft die een project met kweekvlees doen. Maar ook een net afgestudeerde student van de Design Academy Eindhoven met een Urban Beehive: een bijenkorf voor in de stadstuin. Bijen schijnen het in de stad beter te doen dan in de vrije natuur, dus dit project sloot daar goed bij aan.’

Zijn alle projecten dan ook echt uitvoerbaar? Of meer kunst?

‘Sommige installaties en projecten zijn echt uitvoerbaar, sommigen zijn alleen een gedachte. Het project met kweekvlees bijvoorbeeld. Dit is in eerste instantie een idee, maar eventueel in de toekomst echt uitvoerbaar. Nu nog kijken of het ooit zover komt dat dit nodig is…’

Tot slot: ben je trots op de tentoonstelling?

‘Ja, ben heel trots. Uiteindelijk zijn het allemaal eenvoudige projecten, voor iedereen te begrijpen en tegelijkertijd ook heel mooi.’

Op een aantal dagen worden er naast de tentoonstelling ook activiteiten georganiseerd door het Food Film Festival. Naast films ook een oogstdiner en een food design diner. Vooral dit laatste diner trok onze aandacht, want talentvolle chefs buigen zich over het ontwerp van jouw bord en zorgen voor een bijzonder diner.

Kaarten reserveren en meer informatie via designhuis.nl