Wat zijn de boeiendste food trends voor 2023? In het blad sprak Delilah Warcup met Mariëlle Bordewijk – food designer en oprichter van Food By Design – om samen kort vooruit te blikken op de culi-ontwikkelingen in 2023. Wij doen daar een schepje bovenop. Dit zijn de voorspellingen van de online redactie.
Kijk, delicious. januari is al te bestellen!
Vleesopvolgers en lobster uit het lab
Is het je ook opgevallen? Het schap in de supermarkt waar eerst alleen pakjes met wit of rood vlees lagen, is nu verrijkt met een heel nieuw aanbod. Naast vleesopvolgers en producten met umami-groenten gaan we ook steeds meer ‘kweekvlees’ en… vis zien.
Er wordt hard gewerkt aan regelgeving: na de start-up van Shiok Meats in Singapore is inmiddels vrij baan gegeven aan een ontwikkeling die nu ook onze kant op komt. Lobster uit het lab heeft daar inmiddels het licht gezien. In Europa is er nu ook Bluu seafood met vooral kweekvis en foie gras van Gourmey.
Fast food ketens experimenteren met plantaardige ingrediënten in plaats van de klassieke versies met vlees. Ook festivals blijven niet achter: op onder andere DGTL en Awakenings is het vegan aanbod sterk groeiende. Stel jezelf er dus vast op in: vlees is niet meer de standaard optie, de opvolgers daarvan wél!
Vis in blik
Verwacht een heuse golf aan seacuterie. De makers van Opscheppers de podcast waren er al laaiend enthousiast over, getuige hun meerdere odes aan vissige snacks en ‘losse pols-recepten’ met onder andere spicy tuna. Het is dan ook niets nieuws, dat schap met zee-conserven. Maar in 2023 mag het een onsje meer zijn.
Niet alleen klassieke visjes houden komend jaar stand in het schap, ook plantaardige ‘vis’ wint terrein. En wat dacht je van Scandinavische tubes vol zilte, smeerbare delicatessen?
Zeewier en kelp
We blijven nog even dobberen in de oceaan aan trends, want in 2023 zal onze liefde voor zeewier alleen maar groter worden. Kelp in het bijzonder! Zeewier beschikt over eigenschappen om koolstofmonoxide te absorberen én het is ongelooflijk voedzaam. Je vindt het in steeds meer producten, zelfs in desserts! Bij Restaurant de Rotonde maken ze een dessert met zeesla en vlierbloesem. ‘Echt mindblowing’ zegt Chef Jord Coree in het interview in het januarinummer van delicious. ‘met vers zeewier kun je veel meer dan je denkt’.
Vaste menu’s in restaurants
Stijgende energieprijzen zijn inmiddels oud nieuws, maar in het nieuwe jaar blijven we zoeken naar manieren om daar slimmer mee om te gaan. Veel restaurants maken de overstap van een à la carte naar een vast menu: hiermee worden (energie)bronnen efficiënter gebruikt en de kosten gedrukt.
Misschien even wennen als je zelf graag bepaalt wat je bestelt, maar wij zijn wel voorstander van smakelijke verrassingen!
Evenveel plezier zonder alcohol
Januari staat internationaal al te boek als de maand waarin flink geminderd wordt met alcohol. Dry January is al bijna weer old school, maar gelukkig zet de trend op een andere manier door. Nu de vraag naar alcoholvrij groter wordt, brengen steeds meer klassieke drankproducenten nieuwe virgin flessen op de markt.
Mocktails worden in 2023 mega. Geen kater, wel de lekkere smaakjes. Geen standaard wijnarrangement naast een chef’s menu, maar een pairing met thee of kombucha. En dan gewoon op stabiele benen naar huis. Lekker hè?
Supersandwiches
Zijn broodjes ooit níét on trend geweest? Sinds de pandemie en alle gevolgen van dien (afhalen, meenemen, buiten opeten) zijn broodjes nog hipper dan ze al waren. Niet zomaar broodjes, want hallo: we moeten wel vieren dat we leven. Denk dus aan brioche toast met rib eye in bulgogi, over loaded tosti’s met de lekkerste gesmolten kaas en broodjes die uitpuilen van de eiersalade deluxe, met truffel natuurlijk. We kunnen niet wachten om onze tanden in het nieuwe jaar te zetten!
Artificiële intelligentie in food
Ai, kort voor artificial intelligence, krijgt gemerkt en ongemerkt een steeds grotere invloed op de manier waarop we bestellen, kopen, koken en eten. Met behulp van slimme, computergestuurde modellen wordt niet alleen voedselverspilling terug gedrongen, ook krijgen we er op persoonlijk vlak vaker mee te maken.
Met behulp van algoritmen worden recepten gecreëerd die niet alleen lekker, maar ook nog super goed voor je zijn. Food fotografie kan in de toekomst vervangen worden door het inzetten van kunstmatig gecreëerde beelden, algoritmen zijn inmiddels in staat om compleet nieuwe smaken te ontwikkelen.
Dat klinkt nu allemaal nog een beetje ver weg, maar voor je het weet loop je zelf door de supermarkt met een ‘slimme winkelwagen’ die precies registreert wat jij er allemaal in legt. Wedden dat dat niet heel lang meer duurt?
Sprankelende smaakmaker, shichimi togarashi
Dit populaire goedje bevat een hoop medeklinkers én specerijen. In het Japans betekent het ‘zeven’, wat al verklapt hoeveel ingrediënten er in gaan. Strooi je dit over je maaltijd? Reken dan op pit en warmte, met een vleugje sinaasappel, sesam en jawel: wederom zeewier. Natuurlijk gaan we niet voor standaard, dus in het nieuwe jaar sprenkelen we de variant met groene Sichuan peperkorrels rijkelijk in de rondte. Jij ook?
Fungitastic is de food trend van 2023
Paddenstoelen als vleesvervangers zijn niet nieuw. Wat wel nieuw is, is het groot inzetten van paddenstoelen en hun ondergrondse mycelium als proteïnebron. Fungi zijn overal en kunnen kilometerslange netwerken onder de grond vormen. De kennis daarover staat nog in de kinderschoenen, maar dat gaat snel veranderen. Voor mycoproteïne, proteïne op basis van mycelium, is in Sas van Gent een mega-fabriek geopend. Op termijn kunnen daar miljoenen kilo’s proteïne worden gemaakt, gelijk aan de hoeveelheid van 5 miljoen koeien of 1,2 miljard kippen.
Nog meer food trends voor 2023 vind je in de nieuwe delicious. bestel ‘m hier.
BEELD: UNSPLASH.