flexkoken & eten: in de olie

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Olijfolie delicious.delicious.friend Claire v/d Heuvel: ‘Vlees, vis, melk, kaas: dierlijke producten leveren niet alleen eiwitten, ze leveren ook vetten. En vetten zijn – in de juiste vorm – super belangrijk voor een gezond (én slank!) lijf. De verzadigde vetten kun je misschien nog wel missen, maar de onverzadigde niet. Koken met goede olie biedt uitkomst.’

Voor alle olie geldt: investeer wat meer. Koop de hoogst mogelijke kwaliteit (bijvoorbeeld extra vierge), in een donkere fles en bewaar hem op een koele plek (het liefst in de koelkast)! Olie in een plastic en/of doorzichtige fles is vaak geraffineerd en soms zelfs het afvalproduct van de duurdere variant.

Naast de oude vertrouwde olijfolie staan er in mijn keuken standaard verschillende notenolies, lijnzaadolie, avocado-olie, kokosolie ennnn mijn absolute favoriet en ultra topper VOORAL voor flexers: de plantaardige balance delight olie van amanprana. Gemaakt van biologische hennep- , rode palm- en tarwekiemolie en rijk aan de juiste combinatie van omega 3-6-9 (die je normaal in vette vis vindt!). De olie kost een vermogen, maar (oh: cliché, cliché) dan heb je ook wel de Rolls Royce onder de olie te pakken én je doet er erg lang mee. Omega-olie is goed voor je hele lijf en in het bijzonder je hormoonhuishouding. Diehards nemen dagelijks een eetlepel pure olie maar zelf gebruik ik hem in dressings, soepen en ontbijtpap (ook voor de kids).

Nog een laatste tip: niet alle olie kun je verhitten. Sterker nog: bij een heleboel olie wordt dat zelfs sterk afgeraden. Olijfolie bijvoorbeeld en veel notenolie ook. Wat je wél tot hoge temperaturen kunt verhitten is kokosolie/vet. Ook hier zijn we bij Bluebelle groot fan van! Want ondanks dat hij onder de verzadigde vetten valt (en om die redden recent opnieuw onder vuur is komen te liggen) is kokosolie een natuurlijke vetsoort met heel veel voordelen. Ook zijn de toepassingen oneindig: op je brood smeren (als vervanging voor boter), een theelepel door je smoothie roeren om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden of als smaakmaker aan soep of dressings toevoegen.

Enjoy!

Tekst: Claire v/d Heuvel