BLOG – meer power per dag!

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wie onze rubriek feelgoodfood in delicious volgt, weet dat we – net als de hele delicious.redactie – dol zijn op eten. Met in ons geval een extra focus op puur, echt en gezond. En dat is de laatste tijd nogal een hype.

Healthy foodblogs schieten als paddenstoelen uit de grond, het ene voedingsschandaal volgt het andere op, we ’moeten’ er een paleo-, raw-, vegan- of 100% suikervrij eetpatroon op na houden, en ben je net gewend aan wat gojibessen en chiazaad door je havermout, zijn superfoods ineens vooral een marketingterm. Niet zo gek dat we het allemaal even niet meer weten.

Tijd voor een flink portie relativering en hoe je met huis, tuin- en keuken powerfood en gewoonten ook uit de voeten kan. Een gezond eetpatroon is zéker goed en daar hoort genieten van eten zonder er al teveel bij na te denken ook bij. Wat ons betreft draait het niet zozeer om 100% gezond eten, want wat is gezond? Daarover zijn de meningen nogal verdeeld en veel inzichten worden dagelijks aangepast. Wij voelen meer voor 100% bewust. Een goed voedingspatroon is namelijk niet rigide, het biedt ruimte voor uitzonderingen of aanpassingen. Maar ben je er in ieder geval bewust van. Als je voor een minder voedzame maar wel erg verleidelijke snack gaat, geniet er dan ook van!

Bepaal voor jezelf wat voor jou werkt. Verdiep je in alle extremen en kom in het midden uit. Voel je je goed bij suikervrij? Doen! Vind je al de exotische superfoods super en geeft een dagelijks tarwegras- shot je extra energie? Ga ervoor!  Mag het voor jou wat minder extreem maar kan je eetpatroon wél een gezonde powerboost gebruiken? Hierbij 7 alledaagse tips:

3 x 3
Heb de basis op orde. Zorg ervoor dat je – in je hoofd – 9 gezonde maar makkelijke recepten paraat hebt. 3 x ontbijt, 3 x lunch, 3 x diner. Zodat je ook als je het druk hebt of even zonder inspiratie zit in een handomdraai iets voedzaams op tafel zet, kunt blijven variëren én in de supermarkt de juiste producten in je karretje doet, zonder al teveel dubben. Onthoud: de vriezer en de voorraadkast zijn je vriend!

Stap voor stap
Bepaal wat voor jou belangrijk is en de meest prioriteit heeft. Is dat minder suiker? Leer dan hoe je een etiket razendsnel scant (suiker kent vele namen). Is dat minder vlees? 3 x per week een vega variant volstaat ook. Voor de meesten werkt het radicaal omgooien van een eetpatroon niet (lang). Wie iedere week of maand één gewoonte verbetert of verandert, kijkt na een jaar terug op een compleet ander eetpatroon.

Maximale groentoevoer
Groenten in de hoofdrol! Niet alleen ’s avonds maar liefst ook de hele dag. Laat in de ochtend je boterham eens staan en ga voor een groente-omelet. Kies voor verse soep of maaltijdsalade als lunch of doe minimaal een flink portie groen tussen je boterham. Neem bij je tussendoortje een glas groentesap of rauwkost met dip en laat ’s avonds je bord minimaal voor 50% uit groenvoer bestaan. Neem je voor geen eetmoment meer te hebben zonder iets ‘groens’, hoe klein het ook is.

Vetten terug op het menu
Niets mis met vet. Juist voor wat meer power heeft je lijf het gewoon nodig. Haal verschillende plantaardige oliën in huis. Avocado-olie, olijfolie, lijnzaadolie, kokosolie. Voeg het vaker toe aan je gerechten en neem ruim. Laat een avocado niet liggen omdat deze teveel vet bevat. Maak een noten- en zadenvoorraadje in je keuken zodat je eenvoudig een handje toevoegt aan je ontbijt, shake, salade of stamppot.

Dichtbij huis super/powerfoods
Superfoods zijn producten met een extreem geconcentreerde voedingswaarde, extra veel voedingsstoffen en ook vaak meerdere gezonde eigenschappen voor je lijf. Je zou er dus theoretisch maar weinig van hoeven eten voor een gunstig effect. De term is overigens geen beschermd begrip. Je kunt het vergelijken met termen als ‘huisgemaakt’ of ‘ambachtelijk’. Als de ‘health food wereld’ het over superfoods heeft, dan hebben ze het vaak over spirulina, chlorella, gojibessen, hennep- en chiazaad, quinoa, rauwe cacao, kokosvet, etc.

Voor een gezond eetpatroon kun je het ook prima houden bij alledaagse huis-, tuin- en keuken  powerfoods als blauwe bessen, granaatappelpitjes, walnoten, broccoli, boerenkool, groene kool, ui, knoflook, zoete aardappel, avocado, banaan. Allemaal super, binnen handbereik en minstens zo gezond als hun meer exotische chia, hennep en goji-broertjes.

1 x per dag voedzaamheid voor smaak
Als het even kan gaan we voor de combinatie gezond én lekker. Toch kan het soms verademend werken om jezelf voor te nemen 1 x per dag iets te nemen dat heel erg voedzaam is. Of je het nu heel erg lekker vindt of niet. Puur omdat het goed voor je is. Dus maak eens een groene shake zonder al teveel fruit (zoet). Voor je het weet, vind je ook dat lekker en wil je het niet meer missen.

1 verleiding per dag mág!
Wat is jouw grootste verleider? Waar kun je niet zonder? Voor de meeste mensen is dat vaak meer dan één ding. En daar gaat het wat betreft een gezond eetpatroon vaak de mist in. Jezelf alles ontzeggen is weer het andere uiterste. Bepaal voor jezelf wat je echt niet wilt opgeven. Koffie? Wijn? Chocolade? Kaas? Kies er één en ga vervolgens voor de beste kwaliteit. Wisselen mag.

Claire van den Heuvel is eigenaar van bluebelle.nl. Een platform voor inspiratie & informatie op het gebied van gezond en bewust eten. Bekend van de SPINACH app en het succesvolle kookboek Easy Peasy. Voor delicious.magazine schrijft ze maandelijks de rubriek ‘feelgoodfood’.

Claire Meer powerfood