Net als films, series en fashion is food ook onderhevig aan de eindeloze (pop)culturele cyclus van onze generatie. In 2025 zullen we meer dan ooit verlangen naar voorspelbaarheid en herhaling: het comfort van dat wat we kennen. Dit zien we terug in de uitstraling van restaurants, in gerechten en smaken die een gevoel van nostalgie oproepen, een gevoel van ’terug naar toen’.
Deze trend maakt deel uit van een bredere beweging. Wellicht hebben we door het ongemak in de wereld nu meer dan ooit behoefte aan houvast: eten waar we van op aankunnen, waar we mee zijn opgegroeid. Denk aan zachte softijsjes gedoopt in een kleurrijke discodip, naar boterhammen met pindakaas met hagelslag (ja, die serveren ze tegenwoordig écht in dit café), naar Franse klassiekers waar menig culinaire opvoeding begon: boeuf bourguignon, uiensoep en kip à la Normande van moeders.
Zelfs de traditionele Hollandse AVG-maaltijd krijgt een ereplaats op menukaarten, net als simpele desserts zoals aardbeien met slagroom (geserveerd in een rvs-coupe, natuurlijk) of aardappelpuree met een krokant dakje. Vandaar dat ook wij dit jaar komen met een special met de titel ‘Klassiek‘.
Onderdeel van een grotere trend
Zoals gezegd bereikt deze trend ook andere podia dan het restaurant; op festivals staan we vaker te dansen op retro artiesten dan jong talent, Hollywood product de ene na de andere remake (Spiderman), opvolgers (Gladiator 2), of verfilmingen van karakters die wel al kennen (Barbie), zo ook in serie-land (Gooische Vrouwen).
Op festivals sta je steeds vaker te dansen op retro artiesten – want gegarandeerd een succes bij het publiek – Hollywood produceert de ene na de andere remake, prequel dan wel sequel, en mode? Tja, dat is altijd een ’terug naar toen’ in een nieuw jasje.
Trendanalyse
Volgens de trendanalyse van Liselotte Legebeke in het nieuwe nummer van delicious. zullen nostalgische elementen ook in 2025 een prominente rol spelen, met name Franse bistro-invloeden.
Liselotte legt uit: ‘De behoefte aan nostalgische smaken, vertrouwde gerechten, ambachtelijke bereidingen en comfort vormt de basis voor deze trend. Verwacht veel herkenbare items zoals bestek, servies en tafelkleden uit de bistronomie, maar ook klassieke gerechten, technieken en smaken met een gevoel van ’terug naar toen’.
Benieuwd naar de andere foodtrends van dit jaar? Lees ze als eerste in het januari-nummer van delicious. Shop ‘m hier: