Elke aflevering van de nieuwe geisha-serie The Makanai opent met gerechten die moeilijk zijn te weerstaan: een kom met glazige, lange noedels, zacht geklutste eieren over rijst en dikke plakken aubergine die door en door gaar zijn gestoofd in een diepe bouillon.
De verfilming van Hirokazu Kore-Eda’s populaire manga-serie Kiyo in Kyoto: From the Maiko House, speelt zich af in het Saku House: een vrouwenhuis waar jonge maiko in de leer gaan om geiko (geisha’s) te worden. Om de vrouwen tijdens hun training niet te veel af te leiden, verzorgt een Makanai, oftewel de kok, de maaltijden.
Bekijk ook deze culinaire series op Netflix.
Van maiko tot geisha, of makanai?
Kiyo, de hoofdpersoon, verlaat samen met haar beste vriendin Sumire hun thuisstad Aomori nadat ze maiko hebben gezien op straat tijdens een schoolreisje. Geïnspireerd door hun elegante voorkomen en schoonheid stoppen de twee 16-jarige meisjes met school en verhuizen naar Kyoto om in de leer te gaan bij een geisha-huis. Kiyo blijkt weinig aanleg te hebben. Als de huiskok mevrouw Sachiko last heeft van zware rugpijn, ontstaat er een kans voor Kiyo om haar positie over te nemen als de makanai.
Over ambitie en stapels tempura
Over kommen met udon, schalen met tempura, en stapels gefrituurde broodkorsten, gewenteld in suiker, ontvouwen langzaam de verlangens en dromen van de verschillende generaties vrouwen uit het Saku House, zonder een schijntje spijt.
Een tienermeisje trotseert de wens van haar vader om dokter te worden en verlaat in plaats daarvan het huis om als maiko te studeren. Eén van de Saku House-moeders herenigt zich met een lang geleden vlam, maar heeft geen spijt dat ze nooit een relatie hebben gehad. Een gevestigde geiko wijst een huwelijksaanzoek af van een man waar ze veel om geeft, omdat hij aannam dat ze zou stoppen met haar baan.
Hoewel de serie draait om Kiyo, ontvouwt zich een groter verhaal: namelijk de begeerten van het Saku House waar niet aan wordt toegegeven. De vervulling door ambitie, in plaats van romantiek is belangrijker. Hoewel er ook genoeg verleidingen in de serie vervult worden met eten…
Makanai eten
Wees gewaarschuwd, deze serie kun je beter niet kijken op een lege maag, want vanaf de eerste minuut gaat het over koken en eten. Zo zien we Kiyo’s grootmoeder die de meisjes nabekko-dumplingsoep serveert. In de bus naar Kyoto smullen (en giechelen) de meisjes van een gepofte zoete aardappel op de achterbank. En eenmaal aangekomen in het Saku House zien we de ene na de andere maaltijd voorbij komen gekookt door de makanai. Het kijken waard, mits je tegen gegiechel kunt.