No waste graag: de doggybag wordt steeds populairder in Nederland

No waste graag: de doggybag wordt steeds populairder in Nederland

Zo min mogelijk eten weggooien, dat willen we! Gelukkig wordt de doggybag steeds populairder in Nederland, blijkt uit onderzoek van Stichting Natuur & Milieu. Bijna de helft (46 procent) van de Nederlanders krijgt na het eten in een restaurant wel eens een doggybag aangeboden. Vijf jaar geleden was dit nog 27 procent. 

Er zijn tal van ideeën hoe je no waste kookt: lees hier hoe je dat doet.

Het oog is groter dan de maag

Je kent het wel: je hebt heerlijk gegeten, maar het was net te veel. Als je het terugstuurt naar de keuken weet je zeker dat het in de prullenbak verdwijnt. Je kunt er ook voor kiezen een doggybag te vragen, fijn voor jezelf (dubbel genieten en je bespaart geld) én je draagt bij aan een wereld zonder voedselverspilling. Toch heerst er nog een taboe op het vragen van een doggybag, volgens Stichting Natuur & Milieu.

Logo tegen taboe

Een logo helpt om een doggybag te vragen. Als er een logo zichtbaar zou zijn, bijvoorbeeld op de menukaart of op de gevel van het restaurant, zou meer dan de helft van de mensen sneller om een doggybag vragen. Ook zou de optie voor verschillende portiegroottes aan te bieden kunnen helpen. Daar zit voor restaurants dus ook een kans om al eerder in het proces verspilling tegen te gaan. Niet alleen een logo, ook de naam doggybag is volgens de minister Natuur & Milieu aan verandering toe: ”Wij vinden dat foodybag de lading beter dekt dat doggybag. Het klinkt ook een stuk leuker.”

De dag van de doggybag

9 oktober is de dag van de doggybag, waarmee Natuur & Milieu mensen massaal oproepen om een doggybag te vragen in restaurants. De reactie van tafelgenoten of personeel kun je dan delen op social media onder de hashtag #dagvandedoggybag. Doe jij mee?

Bron: Natuur & Milieu