Er is er één jarig – hoera, hoera, dat kun je wel zien dat is Tony! Tony’s Chocolonely bestaat 20 jaar en dat vieren ze natuurlijk met een groot chocoladefeest.
We kennen allemaal Tony’s iconische repen: de karamel-zeezoutklassieker, de felgekleurde wikkels en de ongelijk verdeelde stukjes chocola. En dat laatste is niet zomaar een grappig detail – het symboliseert precies waar Tony’s Chocolonely zo hard voor aan het vechten is: de ongelijkheden in de inkomsten binnen de chocolade-industrie.
Meer dan chocolade
Achter die vrolijke wikkels en heerlijke smaken schuilt een serieuze missie. Tony’s Chocolonely is bezig een einde te maken aan kinderarbeid, ontbossingen, en de oneerlijke verdeling van inkomsten in de cacao-industrie.
Hoe begon Tony?
Tony begon twintig jaar geleden met drie journalisten die de misstanden in de cacaoproductie wilde aankaarten. Hun oplossing? Een reep vol met ingrediënten waarvan je weet waar ze vandaan komen.
En met succes: inmiddels is Tony’s actief in meer dan 60 landen en werken ze samen met ruim 40.000 boeren. Door eerlijke lonen, transparante ketens en langdurige partnerschappen willen ze een blijvende verandering teweegbrengen.
Chain model
Tony’s inmiddels veel meer dan een chocolademerk – het is een beweging. Hun “open chain model” nodigt andere merken uit om samen te werken aan een cacao-industrie dat aan hun 5 inkoop-principes-model voldoet:
- Play the long game
- Ondersteun sterke boeren
- Betaal een hoger prijs, om de boeren te voorzien van een goed minimaal inkomen.
- Achterhaal waar de cacaobonen vandaan komen
- Focus op kwaliteit en productiviteit
Zo zijn de concurrenten veranderd in wat Tony ‘mission allies’ noemt: bondgenoten in hun missie voor eerlijke chocola.


Tony’s Chocolonely Experience
Om hun 20-jarig bestaan te vieren opent Tony’s vanaf 28 oktober de deuren van de Choco Experience in de Foodhallen in Amsterdam.
Stap in de wereld van Tony’s Chocolonely – alsof je zelf even Sjakie in de chocoladefabriek bent. Leer alles over hun missie, ontdek nieuwe smaken en laat je verrassen bij de toppingbar, waar je je eigen reep kunt creëren met toppings als pindakaas, miso, chiliflakes, popcorn of gevriesdroogde frambozen.
En natuurlijk is er ook genoeg te proeven, een Instagram-booth voor de perfecte foto en zelfs een kans om je eigen gewicht in chocola te winnen!
Dus: plan dat uitje, neem je vrienden mee en duik in de wereld van Tony.
Kijk ook eens: profiteroles met chocoladesaus uit Franse Klassiekers