Nina Pierson over gezond eten: ‘Ik wilde natuurlijk dat mijn kinderen zouden juichen van groenten op hun bord’

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Nina Pierson richtte samen met haar man Jop van de Graaf in 2013 SLA op. Deze saladebar maakt het consumenten op zoek naar een snelle én gezonde maaltijd makkelijk. Inmiddels hebben ze dertien vestigingen in eigen beheer.

Jullie nieuwste vestiging in Amsterdam-West is net open. Hoe gaat het met het bedrijf, na twee jaar op-en-neer in lock- downs?

Nina: ‘Ik zal eerlijk zeggen: we hebben slapeloze nachten gehad. We hebben een totaal andere manier van bedrijfsvoering moeten ontdekken. Inmiddels ben ik er nog meer van overtuigd dat voor succesvol ondernemerschap talent bijna bijzaak is. Nu we weer ‘vol’ open zijn, gaat het echt om bikkelen en doorzetten. Jop doet nog meer dan ik het harde hands-on operationele werk. Ik ben er als brandmanager verantwoordelijk voor dat het merk ondanks alles groeit en sterk blijft. Wat daar zeker bij helpt, is dat juist tijdens de pandemie mensen nog meer van doordrongen raakten hoe belangrijk gezond eten is. Helemaal de filosofie van SLA! En juist omdat we het zwaar hebben gehad tijdens de pandemie, hadden nu we heel veel zin in de positieve vibe die de opening van een nieuwe vestiging met zich meebrengt.’

Hoe loopt de ontwikkeling van SLA samen met de tijdgeest?

Nina: ‘Toen we in 2013 de eerste vestiging openden, moesten we nog wel het concept ‘saladebar’ uit de geitenwollensokkenhoek bevrijden. Wat toen aansloeg, was onze cleane, Scandinavisch getinte uitstraling. Bij de opening van die eerste zaak stond er een rij van tientallen meters, al grappen we nog steeds dat dat misschien kwam omdat Jop en ik zelf achter de bar stonden en veel te langzaam waren. Nu gezond eten gelukkig veel normaler is geworden, hebben we een toffe rebranding kunnen doen. Een nieuw font, een nieuwe, kleurrijke, speelse huisstijl en als strategie ‘Taste the magic of veggies’. We zijn nu klaar om door te stomen en willen graag met franchisenemers gaan werken. Zestig vestigingen, waarom niet? De kwaliteit en consistentie kunnen we nu goed bewaken, omdat we inmiddels een grote productiekeuken hebben. Daar kunnen we alles voor de verschillende vestigingen zelf bereiden, waardoor de inkoopprocessen ook gestroomlijnd kunnen worden. We hopen nu echt landelijk te kunnen uitdragen dat gezond eten verre van saai hoeft te zijn! Daarin hebben we het tij wel mee, want het bewustzijn bij consumenten dat ze zelf grote invloed kunnen uitoefenen op hun eigen gezondheid en die van de planeet wordt steeds groter.’

Je hebt ook een boek geschreven over het moederschap. Hoe vind je eigenlijk de balans met zo’n drukke carrière? En eten jullie thuis heel gezond?

Nina: ‘Ha! Dat laatste is work in progress hoor. Ik heb het echt wel moeten leren loslaten. Natuurlijk wilde ik heel graag dat mijn kinderen in juichen zouden uitbarsten van groenten op hun bord. Maar ze zijn zulke feilloze ‘spiegels’ voor jezelf; elke vorm van druk voelen ze en dan is het meteen kont tegen de krib. Ik heb toen de cursus ‘Meer rust aan tafel’ gevolgd. Wat betreft balans vinden: op die paar moeilijke momenten tijdens de pandemie na, kan ik aan het eind van een werkdag vrij goed de boel mentaal loslaten en er echt zijn voor mijn gezin. Ik maak me niet zo druk om dingen buiten mezelf waar ik op dat moment niets aan kan doen. Misschien is het struisvogelgedrag, maar doorgaans slaap ik heerlijk.’

Tip van Nina Pierson

Nina: ‘Belangrijkste advies dat ik kreeg: wij als ouders/ verzorgers bepalen wat we serveren, wanneer er gegeten wordt en waar. De kinderen bepalen hoeveel en wát ze eten van wat wij serveren; essentieel voor hun gevoel van autonomie.’

Het volledige interview met Nina Pierson staat in de delicious. GREEN special, en kun je hier bestellen.

TEKST DELILAH WARCUP-VAN EYCK, FOTOGRAFIE MARIE WANDERS