Campagne ‘Zo kan het ook’: aandacht voor plantaardig eten

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Zo kan het ook: een landelijke campagne die aandacht vraagt voor plantaardig eten om Nederlanders bewust te maken van de keuze die ze dagelijks kunnen maken. Met de slogan #zokanhetook, roept Green Protein Alliance op om dierlijke producten te laten staan. Eet eens een champignon in plaats van een ei. Of probeer een bonenburger in plaats van een hamburger. Isabel Boerdam van Green Food Lab & initiatiefnemer Nationale Week Zonder Vlees is de bedenker van de campagne. 

Lees ook: Als we wereldwijd dít dieet volgen, kan iedereen duurzaam & gezond eten in 2050

50/50
In de discussie over dierlijk versus plantaardig eten, zijn eiwitten een belangrijk onderwerp. Per dag hebben we per persoon ongeveer 60 gram eiwitten nodig. Op dit moment krijgen we 60% van onze eiwitten binnen via dierlijke producten, (slechts) 40% eiwitten halen we uit plantaardige producten. Vroeger was dit 50/50. Voor een duurzame toekomst voor mens en milieu moeten we – het liefst in 2025 – weer op die 50/50 balans komen. Deze campagne moet daar aan bijdragen.

Een plantaardige variant op een hamburger proberen? Maak eens deze heerlijke polentaburgers met mais en zoete aardappels.

Keuzes
De campagne gebruikt beelden van populaire dierlijke producten, om zo te laten zien hoe je die producten heel makkelijk kunt vervangen door plantaardige varianten. Een pak melk wordt amandelmelk, een hamburger een bonenburger, een gekookt ei maakt plaats voor een champignon en haring wordt vervangen door zeewier. Met deze alternatieven probeert Green Protein Alliance een verandering aan te brengen in het dagelijks voedingspatroon.

BRON ZOKANHETOOK.NU

Meer artikelen