Dit worden de 15 belangrijkste foodtrends voor 2019

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Wat gaan we eten, drinken en doen op culi gebied in 2019? We vroegen het fooddesigner Marielle Bordewijk en onze eigen culi expert Merijn Tol. Komt-ie: 

1. Mindfoodness
Eten met aandacht heet mindfoodness, mindful eten zeg maar. De tijd nemen en genieten van samen koken en eten. En daar hoort óók bij dat we (willen) weten waar ons eten vandaan komt.

2. Vette happen blijven
Het nieuwe snacken zet door. Geïnspireerd door de oude snackcultuur, dus vet en royale porties, is nog steeds het devies, maar nu dus anders: met vega of ‘vegan’ vlees, saus en/of mayonaise. Vorm en smaak conservatief, uitwerking vernieuwd, modern en met lokale, biologische groenten van de boer. In de VS is Amy’s Drive Thru van hoe dat nieuwe snacken eruit ziet. In Amsterdam hebben we de Health Food Wall, een vega bio-automaat waar je je beetburger uit de muur trekt en de Vegan Junk Food Bar, met inmiddels vier vestigingen.

3. Hete sauzen & gefermenteerde ingrediënten
Condimenten zijn de nieuwe norm in de keuken. Alles draait om het creëren van veel smaak, bite en contrast. Van authentieke hot sauce tot talloze nieuwe varianten en smaakmakers als echte gebrouwen sojasaus of harissa met rozen.

4. Vegans love meat
Ook vega’s en vegans eten graag iets dat op vlees lijkt: seitan, jackfruit, tempé of plantaardige structuren worden steeds meer gebruikt. Zoals jackfruit dat je steeds vaker op het menu ziet als ‘pulled vlees’, zoals bij Coba, een Mexicaanse Taqueria in Amsterdam.

5. Food swaps
Je hoeft niet glutenvrij te eten om courgettespaghetti, bloemkoolcouscous en pizzabodem van bloemkool, wraps gemaakt van wortel en biet te kiezen. Deze trend zet door, signaleert ook Marielle Bordewijk. Voor iedereen die plantaardig of met minder calorieën of koolhydraten wil eten. Snacken – want daar blijven we allemaal naar verlangen – maar dan gezond dus.

6. De opmars van plantaardige proteïnen
Erwten-eiwitten, soja-eiwitten en structuren, lupine, algen, insecten: het aanbod vegan en vega vleesvervangers of vleesnabootsers groeit en dus ook het aanbod plantaardige proteïnen dat daarvoor nodig is.

veganproteine-delicious

7. Eten voor je spijsvertering
We eten meer gefermenteerde producten als kimchi, zuurkool of kefir voor onze darmen en meer groene groenten, eieren, vis, noten en zaden voor ons brein. Bloggers en boeken wijzen de weg, zoals Voedsel voor je geest van blogger Jonathan Klaassen. En het boek Happy Food, vertaald als Gelukseten van Henrik Ennart en chef Niklas Ekstedt.

8. Van ver is steeds gewoner
Exotische ingrediënten worden steeds normaler. Supermarkten staan inmiddels bol van authentieke Aziatische of Mexicaanse ingrediënten zoals verse misosoep, kimchi of Mexicaanse salsa’s. Ook de Midden-Oosterse keuken is in opmars. Hummus, muhammara (paprika-walnootdip met granaatappelmelasse) liggen in de supermarkt en menukaarten staan vol gerechten of elementen uit Midden-Oosterse keukens.

Hummus

9. Direct trade & lokaal
Het is leuk en lekker om direct vlees, groente, boter, kaas, melk en eieren bij een boer in de buurt te kopen. Dichtbij de bron zodat je ziet waar het vandaan komt. Er zijn steeds meer gezamenlijke initiatieven zoals Boeren & Buren en melkboer MOMA, die de verse melk direct van de boer distribueert in de stad. In Rotterdam hebben ze de lokale yoghurt Luwia.

10. Mannen houden óók van planten
Fooddesigner/trendwatcher Marielle Bordewijk ziet dat vegan niet alleen meer voor meisjes is, maar ook voor mannen. Voortrekker in Nederland veganland is nog steeds een vrouw: Lisette Kreischer. Zij maakte samen met Maartje Borst Man.Eat.Plant, een vegan boek voor, juist ja, mannen! Uiteraard bekijkt de man een plant als vlees. Veel gerookte sauzen, bbq en marinades dus. In Londen pakken ze het weer heel anders aan: daar maken twee jongen het populaire Bosh.tv waar ze filmpjes met stoer over the top vegan snacks op plaatsen.

11. Online boodschappen doen
We doen steeds meer boodschappen online, o.a. via Picnic of Stockon. De supermarkt van de toekomst wordt een plek waar we heen gaan voor inspiratie in plaats van dagelijkse boodschappen.

12. We kiezen bewust
We weten steeds meer, dus we kiezen sommige ingrediënten minder vaak. Veel avocado’s eten is bijvoorbeeld niet goed voor de wereld en de mensen die ze verbouwen. Een avocado komt van ver, voor het kweken is veel water nodig en voor de lokale bevolking stijgen de prijzen. Daarom ook: eet liever Nederlandse quinoa.

13. Nieuwe bloemsoorten in opmars
Denk eens aan kikkererwtenmeel, boekweitmeel, sorghummeel en amarantbloem. Deze zijn trouwens allemaal in principe glutenvrij, mocht je dat belangrijk vinden.

14. Nog meer aandacht voor foodwaste
We gebruiken nog te veel plastic. Fooddesigner Marielle Bordewijk ziet dat er volop onderzoek wordt gedaan naar nieuwe, biologisch afbreekbare plastics, gemaakt van natuurlijke grondstoffen zoals krab, garnalenpantsers, zeewier, algen en landbouwafval. Biologische supermarktketen Ekoplaza organiseerde al een verpakkingsvrije pop-up. Wie volgt? En er blijven nieuwe initiatieven komen die restproducten verwerken, zoals chef Thijs die met zijn ‘Thijsthee’ restfruit in ijsthee verwerkt. Tof!

15. Meer vega dan ooit
Flexitariër zijn was nog nooit zo heerlijk en makkelijker. In restaurants ben je als vega allang geen paria meer: de menukaarten stromen over van de mooiste groentecreaties. Chefs als Merijn van Berlo (Choux) en Arvid Schmidt (Entrepot) laten zien hoe heerlijk dat smaakt. Zelfs supermarkten hebben een uitdijend en steeds lekkerder vega aanbod.

PRODUCTIE EN TEKST MERIJN TOL BEELDREDACTIE CARLA HAPPEE BEELD ISTOCK

foodtrends2019-delicious