Dit wisten we nog niet: zijn verse sojabonen ongezond?

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jonge sojabonen, ofwel edamame, zitten bomvol smaak en passen perfect in Aziatische gerechten. Bovendien zorgen de vezels en eiwitten in de bonen voor een verzadigd gevoel en ze zijn wel goed voor je, toch?

Sojabonen zijn ook heerlijk in deze geroerbakte zalm met gember en sojanoedels.

Sojabonen vind je tegenwoordig in elke supermarkt: vers, in een plastic bakje in de koeling en als bevroren variant. Sojabonen worden veel gebruikt in de Aziatische keuken. Edamame zijn de boontjes/erwtjes in jonge, nog niet rijpe peulen van de sojaplant.De bonen worden tegenwoordig ook wel als hippe snack gegeten. Maar: hoe gezond zijn ze eigenlijk, als je ze zo uit een bakje eet?

edamame-delicious

Voldoende verhitten
Daar heeft Jaap Seidell, hoogleraar voedingsleer, wel een mening over. In de Volkskrant vertelt hij: ‘Waarschijnlijk behoorlijk ongezond’. Maar, hoe kan dat nou? Want bonen zijn toch hartstikke gezond, ze zitten tenslotte vol eiwitten, vezels en vitamines? Seidell: “Klopt, maar om daarvan te profiteren moet je ze wel eerst voldoende verhitten: koken of stomen. In rauwe bonen zit namelijk de natuurlijke gifstof lectine. Als je te veel lectine binnenkrijgt, word je misselijk, krijg je buikpijn, koorts en diarree. Uiteindelijk kan lectine zelfs je darmen en nieren beschadigen.’

Actieve lectines
En waar we met z’n allen andere peulvruchten zoals kikkererwten braaf koken, eten we verse sojabonen zó op. En dat is best gek. Seidell vervolgt in het interview op Volkskrant.nl: “Lectine wordt alleen door verhitting onschadelijk gemaakt. Daarom kun je bonen uit blik, die langdurig zijn gekookt, rustig eten. Maar niemand weet hoe lang je verse sojabonen precies zou moeten verhitten.” De lectine in bonen wordt pas onschadelijk gemaakt als je ze verhit, door ze te koken. De sojabonen die je in een plastic bakje in de supermarkt koopt, worden alleen even geblancheerd. En dat is dus niét voldoende om de schadelijke stoffen in de bonen te vernietigen.

Maar hoe lang zou je ze dan wél moeten verhitten?
“Wetenschappelijke literatuur stelt dat minstens 5 minuten koken of stomen op minimaal 100 graden nodig is.’ Hoe lang je bonen zou moeten verhitten, om alle lectine eruit te halen, weet echter niemand precies. Maar: wij gaan onze sojabonen voortaan tóch even koken voordat we ervan snacken. En jullie?

Na dit gelezen te hebben, rooster je die edamame bonen misschien liever eerst. Probeer eens deze spicy kikkererwten en edamame bonen.

Bron: Volkskrant.nl, Beeld: iStock. 

edamame-delicious