Dit is dé basis voor een vegan keukenkast van topkwaliteit

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Geen zuivel, geen vlees, geen vis, geen gevogelte… It’s the vegan way of life. Een goede reden om alleen voor de aller-allerbeste ingrediënten te gaan. Specerijen, olie, azijn, condimenten… alles van topkwaliteit. Dat maakt vegan een stuk interessanter én lekkerder.

Gelijk aan de slag met één van deze ingrediënten? Hier een recept met miso pasta.

Kokosroom of sojaroom
Geeft romigheid en frisheid aan alles waar yoghurt of crème fraîche lekker bij of in is.

Noten
Onmisbaar. Van amandel tot cashew en van pistache tot walnoot. Ze geven crunch, smaak, iets hartigs en onweerstaanbaars aan ieder gerecht. Ook kun je er heerlijke notenmelk van maken.

Specerijen
Geweldig om smaken mee te versterken. Van groenten maken specerijen iets ‘vlezigs’. Toast ze voor voor gebruik 1 min. in een droge koekenpan.

Kruiden
Peterselie, dragon, munt, koriander, dille, oregano, rozemarijn, tijm, salie, allemaal geven ze, net als specerijen, veel smaak.

Azijn
In dressings en sauzen geven ze pit en kracht.

Diverse olie
Van olijfolie tot pistache-, hazelnoot- en arganolie: ze geven een romige, notige toets aan alles.

Zaden & granen
Sesamzaad, maanzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, geroosterde tarwe en andere zaden, als vegan wil je vooral veel smaak en structuur.

Peulvruchten
Kunnen ’t gevoel van vlees geven, zeker als je ze combineert met specerijen en
kruiden.

Uien en knoflook
De kracht van gebakken uien, zacht zoet gestoofd of knapperig bruin! Het geeft een ongelooflijke umamiboost. Precies wat je wilt voor extra pit!

Edelgist
Voor extra vitamine B is edelgist nooit weg. En ook geeft het een hartige umamikick.

Miso pasta, wit en bruin
Ook een umamibom. Miso geeft complexiteit en diepte aan marinades, sauzen en dressings. Daarom zeer geliefd in de vegan keuken.

Ingemaakt zuur
Knapperig ingemaakt zuur is lekker bij sandwiches, in broodjes en als bijgerecht. Absoluut onmisbaar voor het mondgevoel.

Tofoe
Lekker in alle vormen, knapperig, zacht romig, je kunt er zelfs mayo van maken.

* Gebruik extra kalk en vitamine B12 als multivitamine. Deze laatste krijg je in een 100% vegan dieet namelijk niet binnen.

PRODUCTIE EN TEKST CULINAIRE REDACTIE DELICIOUS. FOTOGRAFIE ISTOCK, ERIC VAN LOKVEN, SERGE PHILIPPI E.A.

vegan keukenkast