koolraap… multi-talent

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Bijna was het een vergeten groente, maar tegenwoordig is koolraap weer helemaal terug op de kaart en overal goed verkrijgbaar. En terecht. Koolraap is een makkelijke en vooral erg lekkere groente door zijn heerlijk zoete accent. En in de keuken kun je er alle kanten mee op: koken, roosteren, stoven, wokken, grillen, pureren en zelfs frituren. 

Schil de knol eerst en snijd hem vervolgens in plakken die je weer in reepjes of blokjes snijdt.  Ook het jonge blad, snijmoes of snijkool genaamd, kun je eten. Leuk voor wie op de lijn let: koolraap bevat maar 12 kcal per 100 gram.

koolraapgratin

bijgerecht | 4 personen
Koolraap smaakt heerlijk bij gegrilde karbonades en stevige visfilets. Heel lekker en simpel om te maken is deze koolraapgratin die in 25 min. op tafel staat.

1 koolraap
20 g boter
25 g bloem
250 ml melk
50 g geraspte gruyère of 1 el (honing)mosterd

Verwarm de oven voor op 200ºC. Schil de koolraap, snijd de knol in kwarten en vervolgens in plakjes. Kook de koolraap 10 minuten.

Smelt intussen in een pan met dikke bodem de boter. Roer er de bloem door en bak 1 min. zonder te kleuren. Schenk scheutje voor scheutje de melk erbij en roer voortdurend, tot je een dikke gladde saus hebt. Voeg de kaas of mosterd toe en breng op smaak met zout en peper.

Giet de koolraap af en laat de plakken goed uitlekken. Verdeel de koolraap over een ovenschaal en schenk er de saus over. Gratineer de koolraap in de voorverwarmde oven 15-20 min., tot de saus begint te kleuren.

Smaakt naar meer? Proef onze romige koolraaptaart met specerijen

zwart gebrand = gezond lekker

Als je groenten roostert wordt de smaak van de groenten versterkt en krijgen ze een extra lekkere bite. Soms ontstaan door het roosteren wat zwarte plekjes op de groente. Deze zijn gewoon eetbaar.
Groenten bestaan uit vezels (koolhydraten), water en de nodige gezonde voedingsstoffen. De zwarte stukjes, ofwel verbrande koolstoffen (waaruit koolhydraten o.a. bestaan), zijn niet giftig. Vergelijk het met norit. Dit in tegenstelling tot verbrande eiwitten, waaruit vlees bestaat.

andere groente roosteren

Behalve bietjes, uien, broccoli, pompoen, kool, aardappel en tomaatjes kun je ook allerlei andere groente roosteren. Grote groenten die langer tijd nodig hebben, zoals bijv. koolraap en pompoen, verpak je eerst in bakpapier en/of aluminiumfolie zodat de buitenkant niet verbrandt als ze lang in de oven staan.
Ook kleine groente kun je verpakken. Die worden dan gaar in het pakketje en dan blijft het vocht in het pakketje, waardoor ze deels worden gestoomd. De smaak wordt hierdoor wat milder. Dus stop gerust pastinaak, koolrabi, koolraap, winterwortels, peterseliewortel en zelfs witlof in zijn geheel in de oven.

TEKST MARION DE BOER BEELD ISTOCK

cover delicious 3Nóg meer delicious.recepten ontvangen? Bestel nummer 3 van delicious. vóór 16:00 uur en krijg deze morgen al thuisgestuurd.

koolraap