Koolraap

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Een haast vergeten groente van eigen bodem is koolraap. We zien de winterknol weer steeds vaker opduiken in supermarkten. Bij de groenteboer en op de markt is de koolraap nooit weg geweest, gelukkig. Koolraap is een makkelijke en vooral erg lekkere groente door zijn zoete accent.
Met koolraap kun je in de keuken alle kanten op: koken, roosteren, stoven, wokken, grillen, pureren en zelfs frituren (proef: koolraapfrietjes!). Schil de knol eerst en snijd hem vervolgens in plakken die je weer in reepjes of blokjes snijdt. Koolraap is lekker bij gegrilde karbonades en stevige visfilets. Ook het jonge blad, snijmoes of snijkool genoemd, kun je eten. Voor wie het jaar is gestart met slanke voornemens: koolraap bevat maar 12 kcal per 100 gram.

In de delicious. van maart meer recepten met koolraap en andere vergeten wintergroenten als pastinaak, peterseliewortel en aardpeer. Ook een heerlijke en haast vergeten wintergroente is de schorseneer of winterasperge.

Koolraapgratin, bijgerecht voor 4 personen:

1 koolraap
20 g boter
25 g bloem
250 ml melk
50 g geraspte gruyère of 1 el (honing)mosterd

Verwarm de oven voor tot 200 ºC. Schil de koolraap, snijd de knol in kwarten en vervolgens in plakjes. Kook de koolraap 10 minuten.
Smelt intussen in een pan met dikke bodem de boter. Roer er de bloem door en bak 1 min. zonder te kleuren. Schenk scheutje voor scheutje de melk erbij en roer voortdurend, tot je een dikke gladde saus hebt. Voeg de kaas of mosterd toe en breng op smaak met zout en peper.
Giet de koolraap af en laat de plakken goed uitlekken. Verdeel de koolraap over een ovenschaal en schenk er de saus over. Gratineer de koolraap in de voorverwarmde oven 15-20 min., tot de saus begint te kleuren.