wat zijn de voordelen van meer vegetarisch eten?

Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Deze advertorial werd geschreven door HelloFresh

Veel mensen zijn waarschijnlijk gewend minstens één keer per dag vis, vlees of kip te eten. Dat is niet verwonderlijk, want velen is van kinds af aan geleerd dat een maaltijd zo hoort te zijn. Maar veel mensen hebben de voordelen van vegetarisch eten ontdekt.

Er zijn vele redenen waarom iemand ervoor zou kunnen kiezen vegetariër te worden, dat wil zeggen: om het eten van vlees van zoogdieren, gevogelte en vis te vermijden. De redenen kunnen zijn: ethisch, milieu, energie, economisch, enzovoort. Meer vegetarisch eten hoeft niet te betekenen dat je alleen maar vegetarisch eet, het kan ook betekenen dat je er voor kiest een paar keer per week vegetarisch te eten.

Er zijn vele redenen om vegetarisch te eten. Voor de meeste mensen in de westelijke wereld is de reden een betere gezondheid. Studies over de gezondheid van vegetariërs hebben aangetoond dat zij een betere gezondheid hebben. Veel mensen willen vegetarisch gaan eten, maar weten niet waar ze inspiratie kunnen opdoen voor goede recepten. Wij raden je aan een vegetarische maaltijdbox te bestellen en een week lang een aantal vegetarische gerechten uit te proberen om op die manier kennis te maken met vegetarisch eten.

Hieronder hebben we de gezondheidsvoordelen van meer vegetarisch eten op een rijtje gezet!

  • Vegetariërs eten 2-3 keer meer vezels dan andere mensen. Het is nu algemeen geaccepteerd dat vezels niet zomaar een onverteerde stof zonder voedingswaarde zijn, maar dat ze uiterst belangrijk zijn voor de gezondheid. Studies van de laatste 50 jaar hebben aangetoond dat de consumptie van vezels het cholesterolgehalte in het bloed, de bloedsuikerspiegel (en het risico op diabetes) en het risico op darmkanker, een van de meest voorkomende vormen van kanker, vermindert.
  • Vegetarische diëten zijn zeer rijk aan antioxidanten. Antioxidanten verminderen het risico op hart- en vaatziekten, artritis, kanker en andere ziekten aanzienlijk.
  • Een andere familie van voedingsbestanddelen die veel belangrijke gezondheidsvoordelen bieden zijn fytochemicaliën, stoffen die in planten voorkomen en die zeer gunstige effecten hebben op het lichaam. Fytochemicaliën ontgiften het lichaam en verminderen het risico op kanker, verhogen de doeltreffendheid van het afweersysteem en reguleren de hormoonafscheiding.
  • Vegetariërs consumeren vaak grote hoeveelheden, in vergelijking met niet-vegetariërs, van een zeer speciale groep fytochemicaliën die isoflavonen worden genoemd. Isoflavonen die in aanzienlijke hoeveelheden voorkomen in sojaproducten beschermen tegen prostaatkanker. Studies bij mensen die sojaproducten consumeren hebben aangetoond dat frequente consumptie van sojaproducten (ongeveer 5 keer per week een portie) de incidentie van prostaatkanker met wel 70% vermindert. Bovendien is in studies aangetoond dat isoflavonen dezelfde voordelen hebben als menopauzale hormoonvervanging, zonder bijwerkingen. Dit betekent dat ze de gezondheid van hart en bloedvaten en botten verbeteren zonder het risico op kanker te verhogen.
  • Vegetariërs consumeren ook minder verzadigde, zogenaamde “slechte” vetten en minder cholesterol. Slechte vetten verhogen het cholesterolgehalte, wat leidt tot hart- en vaatziekten en bijdraagt tot diabetes en kanker. Een vegetarisch dieet sluit gewoonlijk grote hoeveelheden slechte vetten en cholesterol uit, met de bijbehorende voordelen.